//
you're reading...

Reportajele mele

Azil pentru strabunica bisericilor muntenesti

 

 

 

 Azil pentru strabunica bisericilor muntenesti  Cea mai veche biserica de lemn din partea de sud a Romaniei a fost restaurata si relocata anul trecut – din cimitirul catunului Carpinisu, comuna Pietrari, la Muzeul Satului Valcean, de la Bujoreni.

Acest monument de patrimoniu cultural, folosit in ultimii ani pe post de depozit, este la a patra adresa.

„Cand am extras stratul de fresca de pe timpanul dintre pronaos si naos, chiar in ultima zi de lucru, au iesit la lumina pisaniile (documente de atestare) originale ale monumentului,  ambele scrise pe aceeasi grinda“ – spune Alexandru Nancu, directorul Proiectului SALVart.

La sfarsitul secolului al XVI-lea, lacasul de cult a apartinut

unui schit sau unei curti boieresti din zona, asa cum dovedeste pisania cea mai veche.

A doua inscriptie spune: „Sa se stie ca s-au facut in zilele lui Ion Constantin (Serban) Voda, terminata la 8 decembrie 7164 (1655); a facut-o popa Vasilie si satul. A scris David, mester: Ognea Ionu“

La aceasta a doua ctitorire facuta de Popa Vasilie, intr-un sat de mosneni neidentificat, bisericutei i-a fost adaugat

pronaosul.

Cea de-a treia mutare a fost in anii 1736-1737, in

catunul Carpinisu al comuneiPietrari, cand biserica a fost rectitorita a treia oara de Gheorghe, fiul popii Valcu, in timpul pastoririi episcopului Climent.

In 2009, specialistii din cadrul Proiectului SALVart au realizat cu un scaner laser o imagine digitala tridimensionala a bisericii asa cum era ea in situ. Apoi au inceput lucrarile de demontare.In vara anului trecut, biserica a fost restaurata si adusa la Muzeul Satului Valcean, care va avea grija cum se cuvine de „aceasta strabunica a bisericilor muntenesti“ – cum a numit-o istoricul de arta Luiza Barcan. — Catalin Gruia

 

Foto : Bogdan Croitoru

 

 

mai jos, versiunea in limba engleza.

October 2011

Now

Local Core

 

Asylum for the great-grandmother of Southern Romanian churches

The oldest wooden church in the south of Romania was restored and relocated last year – from the cemetery of a hamlet called Carpinisu, in the village of Pietrari, to the Museum of Valcea County Villages in Bujoreni. This is already the fourth address of the monument, included in the Romanian cultural patrimony and used as a storage facility in the past few years.

‘When we removed the fresco layer from the lunette between the nave and the vestibule, in the very last day of work, we uncovered the original “pisanii” (founding documents) of the monument – both written on the same beam,’ says Alexndru Nancu, director of the SALVart project. Towards the end of the 16th century, this place of worship belonged to a hermitage or to a noble boyar in the area, as the older pisanie proves. The second inscription reads: “Let it be known that this was built in the days of our ruler Ion Constantin ({erban), and finished on the 8th of December 7164 (1655); it was built by Vasilie the priest and by the village. Written by David, master builder; Ognea Ionu.” With the occasion of this second consecration, done by Vasilie the priest in an unidentified village of free peasants, a vestibule was added to the little church.

The third move took place between 1736 and 1737, to the hamlet of Carpinisu, Pietrari village, when the church was consecrated for the third time, by Gheorghe, son of a priest named Valcu, in the times of bishop Climent.

In 2009, specialists in the SALVart project ran a laser scan to obtain a 3D digital image of the church as it stood in its location at the time. Then, they started the dismantling. Over the summer of last year, the church was restored and brought to the Museum of Valcea County Villages, which will take proper care of this ‘great-grandmother of churches in Southern Romania,’ as art historian Luiza Barcan called it.

Discussion

No comments yet.

Post a Comment